maanantai 6. lokakuuta 2008

Naisen tiellä

Vanha nainen juttelee robottikuutille niitä näitä ja kuutti vastailee kuuttimaisella äänellä ja aukoo silmiään ja heiluttaa pyrstöään. Nainen on silmin nähden ja korvin kuullen onnellinen. Hänellä on seuralainen ja ystävä ja lemmikki ja juttukaveri ja silitettävä ja kosketeltava kohde. Kaikkea ne japanilaiset keksivät.

Hyvinvointirobotin takapuolessa on nappula, jolla sen saa hiljaiseksi. Se on siis kaikinpuolin varsin mukava koti- ja seuraeläin: ei syö mitään, seurustelee silloin, kun seuraa kaivataan, tuntuu mukavalta, tuoksuu hyvältä ja vaikuttaa elävältä. Helistin... pehmonalle... barbie... poikaystävä... aviomies... hyvinvointirobotti. Siinä on siis naisen tie.

Mutta minä olen mies. Ja minullakin on pehmonalle tai barbie tai hyvinvointirobotti. Kampasin sitä viimeksi hetki sitten. Silittelin sitä, ja aamulla ajattelin, että puen sen ylle jotakin hauskaa tai laitan ainakin hiukset poninhännälle, mutta enpäs sitten pukenutkaan enkä laittanut hiuksia poninhännälle, vaan annan niiden heilua valtoimenaan. Minunkin barbieni tai nalleni tai hyvinvointirobottini on naisen tiellä - tavallaan.

Viime keväänä päätin antaa parran kasvaa. Parta minulla on ollut aina, mutta nyt se on lähes miehen mitoissa. Sen kanssa on mukava värkätä, sitä on hauska hiplata, pyörittää sormen ympärille kiehkuraksi, kammata, letittää, laittaa poninhännälle, mutkistaa, suoristaa, koristella. Olen partani kanssa onnellinen ja voin hyvin.

Vanhalle naiselle naurettiin, kun hän jutteli robottikuutilleen, silitti sitä, paranteli sen asentoa rollaattorin tavarakorissa. Nainen sanoi vähät välittävänsä muitten naurusta ja pilkasta. Hän oli kuuttinsa kanssa onnellinen ja hänellä oli juttuseuraa. Minä tosin en puhu parralleni (ja mitäs se oikeastaan kenellekään kuuluu, vaikka puhuisinkin), mutta muuten siitä on minulle paljon hupia ja seuraa ja askaretta. Jos jotain muutakin naurattaa, nauru pidentää ikää. Tässä me kuljemme, vanha nainen, hyvinvointirobotti, minä ja partani. Neljästään. Kaksi onnellista naisen tiellä. Mukana kaikenymmärtävät ystävät.

Ei kommentteja: