tiistai 10. marraskuuta 2009

Myyjä myy

Olen jostakin lukenut, että myyjä on sellainen henkilö, joka myy jotakin tuotetta tai palvelua sitä haluavalle, etsivälle ja tarvitsevalle. Ja olen omakohtaisesti joskus kauan sitten kokenut, että rahastaja on sellainen henkilö, joka rahastaa ennalta sovitun summan esimerkiksi matkasta jollakin jonnekin - vaikkapa veneellä tai linja-autolla. Nyt noita rahastajia ei enää ole ainakaan linja-autoissa. Veneillähän Suomessa ei ole kuljettu miesmuistiin ja se on tässä tapauksessa pidempi aika kuin tiliväli. Ja junissa heitä taas kutsutaan konduktööreiksi.
Rahastajia ei siis ole. Väärin. Kaikki rahastajat ovat siirtyneet autokauppoihin. Olen nyt kaksi vuotta yrittänyt ostaa auton. Tai vaihtaa ja ostaa ja olen tuosta jo aiemminkin kirjoittanut. Menen siis autokauppaan ja esitän asiani. Rahastaja tulee tervehtimään minua ja esittelee minua kiinnostavan auton. Koeajan tai monesti en edes koeaja autoa. Useimmista uudehkoista autoista näkee jo päällepäin, että ne ovat hyviä. Rahastaja kertoo hinnan ja minä teen yleensä vastatarjouksen niin kuin kauppatilanteissa on tapana. Ja siihen se sitten jää. Rahastaja vaikenee lopuksi elämäksi eikä mitään tapahdu. Jos autokaupassa olisi automyyjä, hän myisi minulle melko lyhyen, asiallisen keskustelun jälkeen auton ja me molemmat olisimme luultavasti hyvin tyytyväisiä. Mutta autokaupan rahastaja ei myy autoa. Hän olettaa, että asiakas ilman muuta ostaa ja maksaa juuri sen, mitä myyjä pyytää. Ja jos ei maksa, puhe jää siihen. Ei synny myyntitapahtumaa. Rahastaja puhuttelee minua kuin en ymmärtäisi kaupanteosta yhtään mitään. Kyllä minä jotakin ymmärrän. Olen vuosikymmenet elättänyt itseni yrittämisellä, myymällä omaa palveluani.
Jos kauppaan tulee ostoHALUINEN asiakas, ei häntä saisi päästää ulos ilman, että hänen kanssaan on keskusteltu perusteellisesti. Jos kauppaa ei ole syntynyt, on otettava selvää, miksi sitä ei ole syntynyt. Mutta tuo MIKSI KAUPPA EI SYNNY -kysymys ei ole tähän mennessä kiinnostanut yhtä ainoaa autokaupan rahastajaa moneen vuoteen. Siunaan sen päivän, kun tapaan ensimmäisen automyyjän. Ja lupaan kirjoittaa hänestä ylistävän virren tähän blogiin nimineen päivineen.

1 kommentti:

Unknown kirjoitti...

Käyppäs Hasnski sellaisessa autokauppassa kuin Auto Lauttamus, ihmettelen jos lähdet sieltä liikkeestä ilman autoa !
http://www.autolauttamus.fi

Tämä Juha poika myy vaikka oman äitinsä tarpeen tullen :) nm. kokemusta, ja aina kun olen vienyt sinne kaverin mukana niin sekin on ostanut sieltä auton :))