perjantai 9. huhtikuuta 2010

Ukkojen aatoksia

Pari iltaa sitten alkoi Suomessa näkyä englantilainen televisiosarja, Ukot. Kun aikuiset miehet, ukot pohtivat elettyä elämää, toinen näistä herroista puki sanoiksi yhden parhaista, kauneimmista ja positiivisimmista ajatuksista, mitä koskaan olen miehen suusta kuullut: "Minä en enää ikinä voi kuolla nuorena." Minulle tuli leuhka olo, onnellinen olo, hieno fiilis. Minulla on elettynä uskomaton, railakas, hurvaton, muistoisa, ystävällinen, nautinnollinen, hyvien ystävien ja kavereiden täyttämä nuoruus, elävä elämä, oma kultainen nuoruuteni koko elämätön elämä edessäni. Ja muistin myös yhden varhaisen aamun, kun yksi pojistani tuli tuskaisesti itkien kylpyhuoneeseen kertomaan: "Janne on kuollut. Ajoi yöllä rekan kanssa kolarin." Janne kuoli kahdeksantoistavuotiaana kesäkuun alussa, kesän alussa, nuoruuden ja elämän alussa. Tuona aamuna päättyi yksi elämä aivan lopullisesti ja monen elämä muuttui paljon aikuisemmaksi. Nuoruuteen tuli suuri särö. Niin. Miten onnellista aikuisen ihmisen onkaan ajatella:"Minä en enää ikinä voi kuolla nuorena."

Ei kommentteja: