keskiviikko 17. elokuuta 2011

Tulppa tappaa

Polttomoottorin tulpasta voi saada kuolettavan sähköiskun. Tiesitkö tuota? Minä en tiennyt. Ja aika monesti olen käteni tunkenut mönkkärin ja ehkä joskus jonkin muunkin veekakkosen mykistyneen sylinterin tulppaa haromaan, kun käynti on lakannut ja tiedän vian olevan juuri tuossa tulpassa tai sen hatussa. Tuohon tappoväittämään saan varmasti monta kommenttia ja olen niistä jokaisesta tosi iloinen. Kaikista iloisin olisin oikaistusta tiedosta: "Höpö höpö." Mutta hyväksyn myös: "Helevetin hölömö. Ei sähkölaitteita saa haroa, jos kone käy."
Tuon tappoväittämän tosin luin Harley-Davidsonin manuaalista, joka alkuaan on kirjoitettu USA:ssa, varovaisuuden, ennaltaehkäisyn ja vastuunpaon ihmemaassa. Tuossa kirjassa on aina puoli sivua tavallista ohje- ja opastustekstiä ja kaksi ja puoli sivua varoituksia valkoisin kirjaimin mustassa laatikossa: näin käy, jos et tiedä (usko, osaa, älyä, hoksaa) senkin tonttu.
Tulppa tappaa! Tuon olisin voinut uskoa yhdestä ystäväni koirasta, jonka mahdollisesta vihamielisestä käytöksesta olin pelkän valokuvan perusteella ennakkoluuloisen varma. Mutta useinkin jo elävänä (sekä minä että koira) tavattuani tuon Tulppa-koiran uskallan jo melkein vannoa, ettei se tapa - minuakaan.

Ei kommentteja: