tiistai 12. huhtikuuta 2011

Matkalippu Abu Dhabiin: tervetuloa Alaskan Anchorageen

Vaalien alla soi aina sama iskelmä: äänestäminen on kansalaisvelvollisuus. Jos et äänestä, et voi arvostella. Höpöti höpsis. Ei ihminen menetä oikeuksiaan tai arvokkuuttaan, vaikkei käykään kaikissa alennusmyynneissä.
Jos minulla olisi umpisuoli puhkeamaisillaan tai sydänverisuonet tukkeutumaisillaan, hakeutuisin ehdottomasti ammattitaitoisen kirurgin pakeille. Mutta jos terveydenhuolto toimisi saman edustuksellisen demokratian sääntöjen mukaan kuin eduskunta, minun pitäisi äänestää joku aivan tuntematon maallikko leikkaamaan minulta umpisuoli tai tekemään pallolaajennus. Jos en noin tekisi, minulla ei muka olisi oikeutta saada hoitoa. Tai ei ainakaan oikeutta arvostella, jos umpisuolen asemesta olisikin leikattu irti perna tai pallolaajennuksen sijaan minulla olisikin polvessani pallonivel. Hyvä sylvi sentään.
Haluaisin lentää lomalle sukulaisten luo Abu Dhabiin.. Minun pitäisi äänestää lentohenkilökunta seuraavista ehdokkaista: lentoperämieheksi herra numero 47, laitosmies SDP, herra numero 44, metallimies, PS tai poikamies numero 16, opiskelija. Lentoemännäksi neiti numero 64, apuhoitaja KESKusta, herra numero 67, opettaja, KOK tai herra numero 101, hallintojohtaja, KESK. Lentokapteeniksi olisi äänestettävä seuraavista: ... Sitten lähdettäisiin tämän demokraattisesti valitun lentosakin kanssa matkaan. Minulla olisi lippu Abu Dhabiin. Lentoemäntänä on juuri tuo äänestämäni neiti numero 64, koska hän lupasi minulle vaalien alla lennättää koneensa varmasti sinne, minne minä haluaisin. Ja hän kuuluttaisi lennon lähtevän kohti Abua aikataulun mukaan. Mutta mitäs sitten tapahtuisikaan? Koko muu henkilökunta päättäisikin ryhmäkuriin vedoten lentää Alaskaan Anchorageen.  Keskustalla olisi siellä jäätienpitovaltuuskunnan kissanristiäiset ja sinne olisi päästävä. Ja niin minä olisin illalla jäätävässä Alaskassa juomassa tienpitovaltuuskunnan pikeentynyttä kahvia ja järsimässä vanhoja, umpijäisiä vaalipullia ja ihmettelemässä jääkarhun valtava tassu olkapäillä kansanvallan riemuvoittoa - vapaita vaaleja, jossa kansa saa päättää. Ehhehhehheh.
Ei tule kenenkään mieleen, että sairaalan tai lentokoneen henkilökunta valittaisiin demokraattisesti useimmiten aivan epäpätevistä ihmisistä. Mutta maata johtamaan ja lakeja laatimaan voivat mennä ketkä tahansa, jotka saavat riittävästi ääniä vierailta ihmisiltä jonkin omituisen vaalimatematiikan käsittämättömien kaavojen perusteella. Ei tämä demokratiakaan ihan viimestelty asia ole. Hrrrrrrrrr. (Mistähän tämä lentokone pannaan päälle? Hmmmmm)

1 kommentti:

vipen vaellus kirjoitti...

Joo, nunhan se tuon demokratiateatterin kanssa on.