torstai 5. syyskuuta 2013

Seksiostoksia ja tyhjäkäyntiä

Olen kuullut sanottavan, että ilotytön ammatti on maailman vanhin, ja tarinat eri puolilta maailmaa kautta aikain melko tavalla vahvistavat tuota asiaa. Mies on aina halunnut paritella ja nainen on tuosta häikäilemättömästä halusta tahtonut tavalla tai toisella osansa saada. Eettisesti enkä millään muullakaan tavalla ota tuohon oikeutukseen tai seurauksiin kantaa. Totean vain, että näin on ollut ja varmaankin on aina oleva.

Suomessa puuhastellaan seksin täydellistä ostokieltoa. Ruotsissa tuo kielto on kuulemma alkanut toimia sillä tavalla, ettei julkisesti enää seksiä kaupata niin paljon kuin aikaisemmin. Kokemukset ostokiellosta ovat siis hyvät - asiantuntijoiden mielestä. Mutta kuvitellaanpas sitten varsinainen asiantuntija käräjätupaan. Tässä tapauksessa puolustuksen hoitaa syytetty eli seksiä vastoin lakia ostanut mies. Aloitamme syyttäjän kysymyksellä.

- Ostitte siis seksiä?
- En ostanut. Minulle myytiin.
- Siis ostitte?
- En ostanut. Minulle tultiin myymään ja minä maksoin.
- Mutta maksaminen on samaa kuin ostaminen.
- Ei ole. Minä maksan myös veroja enkä siinä tilanteessa osta mitään.
- Mutta te saatte kuitenkin vastineen rahallenne.
- Saan, mutta tarkkaa summaa verottaja ei minulle kerro vaikkapa tien käytöstä. En koskaan osta sikaa säkissä.
- Mutta te kuitenkin ostatte myös veroja maksaessanne valtiolta palveluja.
- Palvelut pitää hinnoitella enkä ole nähnyt yhtään hintalappua tien varressa. En siis osta, vaan saan vastinetta.
- Pilailetteko te?
- Nyt varsinkaan en pilaile. Jos te väitätte, että minä veroja maksaessani ostan valtiolta, haluan jokaiseen tuotteeseen EAN-koodin ja hintalapun.
- Tuohan on järjetöntä.
- Niin on. Siksipä minä en aina maksaessani osta mitään. Usein saan vain pelkästään vastinetta rahoilleni.
- Kiemurtelette.
- Aivan. Oletteko naimisissa?
- Olen.
- Oletteko käynyt vaimonne kanssa ostoksilla?
- Olen tietysti.
- Oletteko maksanut ostokset?
- Joskus olen.
- Saitteko kuitin?
- Tietenkin sain.
- Mitä siinä kuitissa luki?
- Siinä olivat kaikki tuotteet ja hinnat. Ja alv:n osuus.
- Kannatteko itse ostokset autoon vai kantaako vaimonne?
- Usein kannan.
- Kuka ostokset valitsi?
- Ruokaostoksista päättää usemmiten vaimoni.
- Ostitte siis vaimollenne ruokaa?
- No en ostanut. Minä vaan maksoin.
- Mutta söitte kuitenkin suurimman osan itse, kun olette noin iso mies?
- Saatoin syödäkin. Mutta miten tämä nyt tähän seksin ostoon liittyy?
- Minäkään en ostanut. Minäkin vain maksoin.

KIRJOITTAJAN LOPPUHUOMAUTUS: Yllä oleva keskustelu on kuvitteellinen. Minä en vertaa seksin ostamista ruokaostoksiin, mutta joku saattaa verrata. Suomessakin on paljon täysin valvomattomia lakeja eikä minusta ole kovinkaan tarpeellista tehdä niitä yhtään lisää. Seksin myymistä ja ostamista on varmasti paljon vaikeampi valvoa kuin autojen tyhjäkäyntiä, joka sekin on lain mukaan kielletty. Enkä tiedä ketään, jota olisi rangaistu auton moottorin käynnissä pitämisestä.


Ei kommentteja: