torstai 17. kesäkuuta 2010

Mikäs sen nimi taas olikaan

Pienet lapset ovat usein illalla kiukkuisia ja itkuisia ja haastavat vanhempiaan taistoon milloin syömisen, milloin pesemisen tai nukkumaan menon kanssa. Enkä ihmettele. Se on näetsen sillä tavalla, että kun ihminen oppii yhden päivän aikana liikaa uutta asiaa, tulee aivan väkisin vihaiseksi ja kiukkuiseksi. Pää väsyy.
Olen tämän kevään aikana saanut opittavakseni niin monta uutta asiakokonaisuutta, että luulen uudenoppimisen pinnan tason olevan jo melko lailla niissä äärissä, missä täydet tynnyrit yleensä vuotavat yli. Alkaa jo vähitellen kiukuttaa kaiken uuden oppiminen.
1. Olen opiskellut kaivon rakentamista ja sen veden käyttökelpoiseksi muuttumisen prosessia suurimmaksi osaksi kantapään kautta. Nyt alkaa vähitellen tuskan ja työn jälkeen kirkastua niin mieli kuin vesikin.
2. Olen opiskellut kompostoivan käymälän toimintaperiaatteen ja senkin kantapään kautta. Ja tiedän nyt senkin, miltä lehmistä tuntuu kesäisellä niityllä, kun miljoona kärpästä pyörii ympärillä eikä yksi häntä riitä niitä kaikkia pirulaisia hätistämään.
3. Olen opiskellut veneilyn aakkosia kivikkoisessa Pohjanlahden pohjukassa sekä kantapään että melko kalliin potkurin kautta. Sen verran jo osaan merikorttia lukea, että karikon kykenen väistämään. Mutta jos tuuli on liian kova taitoihin nähden, ei minulla ole vielä rohkeutta ajaa tarpeeksi kauas ulapalle, jotta osuisin väylän keskelle. Ja yleensä ne kivet ovat melko lähellä rantaa.
4. Olen opiskellut uuden valokuvauskaapin käyttöä sekä kiinan-, ranskan- että englanninkielisestä, todella puutteellisesta manuaalista. Tuosta kiinalaisesta versiosta en ymmärtänyt sanaakaan, ranskalainen laitos avautui kuvin ja englanninkielinen taas jättää aika paljon oleellista kertomatta. Ja eihän sitä tietysti ole suomennettu. Jos joku minulle vielä joskus moittii Lidliä, sanon minä vaan, että kyllä siinä talossa osataan manuaalin tekemisen taito. Ostatpa vaikka vain ruuvimeisselin, siinä on mukana täydellisyyttä hipova käyttöohje kaikilla kuviteltavissa olevilla kielillä.
Niin. Ja sitten vielä pitäisi oppia monta uutta soittokappaletta kesän keikoille ja vähän lisää ruotsia. Ja mikäs se olikaan sen Ruotsin prinsessan miehen nimi?

Ei kommentteja: