tiistai 29. syyskuuta 2009

Onko minulla oikeutta?

Kysyn, onko minulla oikeutta? Mitä siihen vastaat? Sanot ehkä, että jokaisella on oikeus johonkin. Kysyn, onko minulla oikeutta pitää sinusta kiinni? Vastaat, että sinulla on velvollisuus siihen. Pidän siis sinusta kiinni, mutta entäpäs jos sinä haluatkin väittää, että en päästä sinusta irti. Onko minulla enää sen jälkeen oikeutta?

Pyydän sinulta kuvan ja sinä annat sen minulle. Nostan kuvan pöydälle ja katson sitä. Minulla on oikeus katsoa kuvaasi. Mutta jo seuraavana päivänä haluat kuvasi takaisin, mutta minä en halua sitä antaa. Mielestäsi minulla ei ole oikeutta pitää kuvaasi pöydälläni. Kuvan taakse olet kirjoittanut nimesi ja osoitteesi. Väität, että minulla on sinun kuvasi ja tietosi. Kuvasi on minulla laittomasti. Väität, että käytän sitä väärin. Kun sinä väität, minulta loppuu oikeus.

Onko minulla siis oikeutta? On minulla, mutta hyvin hatarasti. Oikeus on kuin pakkanen lasin takana ja minä olen alusvaatteisillani.

Ei kommentteja: