maanantai 5. tammikuuta 2009

Rooibos - unensieppaaja

Muuan ystäväni kertoi näkevänsä painajaisunia nautittuaan rooibos-juomaa juuri ennen nukkumaan menoa. Halusin tietysti kokeilla, millaisen efektin tuo juoma minulle tekisi.

Rooibos on eteläafrikkalainen hernekasvi, josta valmistetaan melko monimutkaisen prosessin kautta teen kaltaista juomaa, jolla on kuulemma varsin tomerasti terveyteen positiivisesti vaikuttavia ominaisuuksia. Miten nuo painajaiset sitten liittyvät terveyteen, en tiedä, mutta kaikkea pitää kokeilla. Niinpä päätin alkaa koekaniiniksi itselleni.

Ensimmäisten rooiboskupillisten jälkeen en tuntenut mitään vaikutuksia, mutta syy paljastui melko nopeasti. Olin nautiskellut pussiteetä, joka ei taida olla aivan sitä itseään. Joululahjaksi sain sitten oikein kunnon ainetta ja kun sitä olen nyt muutamana iltana haudutellut, tuloksia on alkanut näkyä.

Ensimmäisenä yönä olin menossa ystäväni kanssa kunnon bileisiin katkaistujen haulikoiden kanssa. Minulla oli myös kaksi kappaletta rapeiksi kuivunutta pannukakkua, jotka löin juhlahuoneen sisäänkäynnin eteen pieniksi palasiksi. Ystäväni sanoi minulle, että kannattaisi jättää haulikot narikkaan, sillä aseiden kanssa riehumisesta saattaisi häkki heilahtaa melko helposti ja niinpä luovuin luparastani ja astuin sisään. Minut otettiin vastaan ystävällisesti ja juhlan isäntä kertoi olevansa maata kaatavassa kankkusessa, mutta muuten hyvässä kunnossa. Hetken kuluttua olimme jo hyvät ystävät, joten painajainen kesti tuossa unessa vain muutaman sekunnin.

Viime yönä vaelsin pelottavan näköisenä ympäri kyliä. Tajusin unen läpi, että saatan näyttää varsin kummalliselta kokonahkaisessa asussani ja kettingeissäni läpi vartalon tatuoituna ja pitkätukkaisena ja -partaisena, mutta ylväästi kannoin olemukseni ihmismassojen läpi. Yksityiskohdat on aivan pakko jättää kertomatta, mutta suosittelen rooibos-juomaa seikkailunhaluisille, jotka uskaltavat heittäytyä virtuaalisesti hämärän rajamaille.

Väkivalta on minulle painajainen. Siksi nuo unet siis ovat painajaisunia, mutta niiden juonenkehitys miellyttää minua. Ne yrittävät johdattaa minua taisteluun, mutta päättyvät aina iloisesti ja ystävällisesti. Rooibos-juoma on siis kotoisin Etelä-Afrikasta. Hmmm. Mielenkiinnolla odotan kuumia kesäöitä.

Ei kommentteja: