Kun eteläsuomalaiset lapset polttavat hylättyjä taloja, poliisi ihmettelee vain yhtä asiaa: Eivätkö lasten vanhemmat tiedä, missä lapset iltaisin ja öisin kuljeksivat tai mitä he tekevät? Ei se ihmettele, miksi lapset sytyttävät ilta toisensa jälkeen tulipaloja, ei sitä, missä he käyvät koulua tai missä he asuvat. Se ihmettelee vain, missä heidän vanhempansa ovat.
Sanotaan, että lapsen omatunto on
hänen äitinsä. Mitä äiti lapselleen opettaa, millaisen kasvatuksen hän
lapselleen antaa, millaiset arvot hänen kauttaan lapseen siirtyvät, puhuttelee
lasta, aikuista omatuntona läpi elämän. Omatunto ei kuitenkaan ole mikään
vartija, joka pitää lasta kädestä tai estää häntä mitään tekemästä. Omatunto on
kuin karttalehti tai navigaattori, joka näyttää oikean tien, mutta ei kahlitse
siihen, ei naulaa kenkiä lattiaan tai sido käsiä tai edes mieltä.
Äiti, isä, aikuinen, isovanhempi,
kummi jakaa lapsen ensimmäisten vuosien aikana hyvin tärkeää tietoa ja mallia
lapselle. Optimismi tarttuu aivan kuin pessimismikin. Asenteet muokkaavat
asennetta, viha kasvattaa vihaa ja rakkaus auttaa ymmärtämään, miten tärkeää
toisen tuki ja kannustus on. Vaikka lapsi vietäisiinkin jo varhain päiväkotiin,
omien vanhempien malli on lapselle kaikkein tärkein.
Koulu liittyy lapsen elämään ensin
oman perheen, oman vanhemman tai vanhempien ja sitten päiväkodin kautta. Koulu
opettaa ensimmäisillä luokilla lapselle perustiedot ja täydentää niitä
myöhemmin yläluokilla. Puhutaan opetusvelvollisuudesta. Koulu opettaa lasta ja
se on koulun perustehtävä. Kasvattaminen on opettamisen luonnollinen
kylkiäinen, mutta koululla ei käsittääkseni ole kasvatusvelvollisuutta.
Hävittämisen ja tuhoamisen, sotkemisen
vimma kasvaa lapseen varmasti yhtä monesta syystä kuin maailmassa on esimerkin
antajia. Yksi syy aivan kaikenlaiseen hyvän hävittämiseen on välinpitämättömyys
toisen ihmisen tekemistä kohtaan. Joku voi heittää roskan pihamaalle tai tielle
välittämättä, kuka hänen jälkensä siivoaa. Hänellä ei ole ollut esimerkkiä
muuhun tai sitten hänen omatuntonsa ei asiasta soimaa. Toinen voi heittää
tupakantumppinsa juuri siihen, missä tupakka loppuu ajattelematta tai kenenkään
päänsä sisällä kertomatta, että joku muu joutuu sen siivoamaan. Kolmas saattaa
sytyttää roskakatoksen palamaan kuin Rosvo-Roope sikarin. Tuossa vanhassa
laulussa huolenpidon ja hyvän esimerkin antamisen puute konkretisoituu rakkauden
ja välinpitämättömyyden antiteesiksi, kun rehellisen tunteellinen tyttö
rakastuu merirosvoon: ”Ja tyttö
poltti sydämens' mut
Roope sikarin.”
Välinpitämättömyys liikenteessä on
yksi hävittämisen ja tuhoamisen muoto. Liikennemerkit eivät kiinnosta eikä
kanssaihmisten turvallisuus ole tärkein asia. Lapsena tuo rattiraivoaja saattoi
istua aikuisen ajamassa autossa ja kuunnella sadattelua toisten tyhmyydestä ja
samalla nähdä, miten voi muista piittaamatta käyttäytyä.
Kun kymmenvuotias sytyttää talon
palamaan, ei ehkä kannata kysyä, miksei koulu kasvata. Tai jos murrosikäinen
pahoinpitelee ikätoveriaan, syyllisistä syyllisin tuskin istuu opettajanhuoneessa.
Lie lapsen karttalehti repuntaskussa, navigaattori sammuksissa tai omatunto
aivan vaiti – tai kenties muokkaamatta.
Hannu Hartikainen, Kalajokilaakso, Visiitti 31.5.2024
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti