Maailma on täyttynyt huolista: kärsitään sodista, ilmastomuutoksesta, saastumisesta, sähkön korkeasta pörssihinnasta - ja kiinalaisesta Temusta. Temusta on tullut lyhyessä ajassa yksi maailman suosituimmista verkkokaupoista. Ja siitä on tullut myös yksi kauppiaiden ja ”vastuullisten” ihmisten eniten vihaamista asioista.
Temu myy
kaikkialle maailmaan meidän kaikkien joka päivä tarvitsemia tuotteita, joita
olemme tähän asti ostaneet ”paikallisista” halpakauppaketjuista. Ero näihin
tuntemiimme kauppapaikkoihin on palvelu ja suuri hintaero. Temu myy kaikkea
tarjoamaansa huomattavasti halvemmalla eikä rahti tuo hintaan centtiäkään
lisää. Ja vielä suurempi kuin hintaero on tarjonnan laajuus, monipuolisuus,
ostamisen helppous ja paradoksina hyvä palvelu.
Nyt kauppa
liittoineen ja trolleineen on alkanut tehdä kaikenlaisia tutkimuksia Temu-tuotteista,
ja poikkeuksetta niistä löytyy monenmoista myrkkyä ja vaaraa. Vertailuna
tutkimuksissa tuskin on käytetty kauppojen itse myymien kiinalaisten tuotteiden
sisältämiä aineita, myrkyllisiä tai myrkyttömiä. Me kuluttajat olemme siis astuneet kauppiaiden
herkille varpaille ja siksi kautta Euroopan ja maailman vaaditaan nyt Temulle
monenmoisia sanktioita ja tulleja.
Kauppiaiden
trollit varoittelevat kansalaisia ostamasta temua. He väittävät, ettei niissä
ole takuuta eikä palautusoikeutta. Sanovat, että kun ostaa omasta
lähihalpakaupasta, tietää mitä saa ja että tuotteilla on takuu. Itse ostin
muutama vuosi sitten lähipitäjän laadukkaaksi mainostetusta puusepänliikkeestä keittiön
kaapinovet. Yhdestä ovesta maali ripisee pois (onneksi se tuskin on myrkyllistä;-)).
Minulle ovivalmistaja kertoi, että koska kyseessä on keittiökaapinovi, jota
joudutaan pesemään, sille ei voida antaa takuuta. Eiköhän liene aika yleistä,
että keittiön kaapinovia pestään. Tämäkö huutokauppakeisarin takuu on siis
jotenkin erilaista takuuta kuin Temu-takuu? Niin pitää kauppiaiden puheista ymmärtää, kun
myydään kuparipannua heidän nimmareilla naurettavaan hintaan.
Olin kerran
ostamassa kitaraa, ja huomasin yksityisellä myyjällä tarjolla olevan
kiinalaisen akustisen kitaran. Sen hinta oli mielestäni poikkeuksellisen korkea
kiinalaiseksi ja siksi kiinnostuin siitä. Myyjä kertoi Kiinan olevan niin suuri
maa, että siellä on aivan varmasti myös hyviä kitaramestareita. Uskoin
häntä. Soitin oli aivan kaikin puolin
laatutuote.
Mikä siis
kauppiaita Temussa huolettaa? Ei kauppiasta huoleta meidän terveytemme tai kiinalainen Temu-laatu saati takuiden puute,
vaan kauppiasta huolettaa oman kassan kuivuminen. Kun Temu lennättää tuotteet
Kiinasta suoraan kuluttajan pöydälle ilman välikäsien kustannuksia, alkaa
hirvittää omien saranoiden kuivuminen ja öljyläikkien väheneminen oman kaupan
parkkipaikalta. Eikä kauppiasta huoleta rahtilentokoneiden saasteetkaan, kun
samoilla koneilla kulkevat heidän omienkin varastojensa sisäänvetotuotteet.
Jokainen
älykäs ihminen ymmärtää hinnan ja laadun yhteyden. Alhaisessa hinnassa saattaa joskus piillä
riski, mutta ei halpuus aina merkitse huonoa laatua. Suomalaiset
päivittäistavarakaupat halpuuttavat hintoja viikko viikon perään eivätkä silti
ole huolissaan tuotteidensa laadusta.
Halvalla saa
huonoakin, mutta usein kalliilla ei saa edes hyvää palvelua saati kelpo
tuotetta. Siksi myös suomalaisten kauppiaiden on syytä ajoissa ottaa oppia
kiinalaisesta Temusta. Se muistuttaa
asiakastaan joka päivä piilevistä tarpeista ja vakavista arkielämän puutteista.
Joku sanoo sitä aggressiiviseksi markkinoinniksi. Minä sanon sitä sekä älyn
että tekoälyn helläksi kuristusotteeksi, jonka tunnen myös oman ohuen kaulani
ympärillä.
Jälkikirjoitus:
Kun miljonääri ostaa huvipurren, pelastaako se maailman? (Lue enemmän kuin
tuohon lauseeseen on kirjoitettu!)
Nivala-lehden
lähikolumni: Hannu Hartikainen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti