maanantai 28. lokakuuta 2024

Temuko se nyt tappaa ja kuristaa?

Maailma on täyttynyt huolista: kärsitään sodista, ilmastomuutoksesta, saastumisesta, sähkön korkeasta pörssihinnasta  -  ja kiinalaisesta Temusta. Temusta on tullut lyhyessä ajassa yksi maailman suosituimmista verkkokaupoista.  Ja siitä on tullut myös yksi kauppiaiden ja ”vastuullisten” ihmisten eniten vihaamista asioista.

Temu myy kaikkialle maailmaan meidän kaikkien joka päivä tarvitsemia tuotteita, joita olemme tähän asti ostaneet ”paikallisista” halpakauppaketjuista. Ero näihin tuntemiimme kauppapaikkoihin on palvelu ja suuri hintaero. Temu myy kaikkea tarjoamaansa huomattavasti halvemmalla eikä rahti tuo hintaan centtiäkään lisää. Ja vielä suurempi kuin hintaero on tarjonnan laajuus, monipuolisuus, ostamisen helppous ja paradoksina hyvä palvelu.

Nyt kauppa liittoineen ja trolleineen on alkanut tehdä kaikenlaisia tutkimuksia Temu-tuotteista, ja poikkeuksetta niistä löytyy monenmoista myrkkyä ja vaaraa. Vertailuna tutkimuksissa tuskin on käytetty kauppojen itse myymien kiinalaisten tuotteiden sisältämiä aineita, myrkyllisiä tai myrkyttömiä.  Me kuluttajat olemme siis astuneet kauppiaiden herkille varpaille ja siksi kautta Euroopan ja maailman vaaditaan nyt Temulle monenmoisia sanktioita ja tulleja.

Kauppiaiden trollit varoittelevat kansalaisia ostamasta temua. He väittävät, ettei niissä ole takuuta eikä palautusoikeutta. Sanovat, että kun ostaa omasta lähihalpakaupasta, tietää mitä saa ja että tuotteilla on takuu. Itse ostin muutama vuosi sitten lähipitäjän laadukkaaksi mainostetusta puusepänliikkeestä keittiön kaapinovet. Yhdestä ovesta maali ripisee pois (onneksi se tuskin on myrkyllistä;-)). Minulle ovivalmistaja kertoi, että koska kyseessä on keittiökaapinovi, jota joudutaan pesemään, sille ei voida antaa takuuta. Eiköhän liene aika yleistä, että keittiön kaapinovia pestään. Tämäkö huutokauppakeisarin takuu on siis jotenkin erilaista takuuta kuin Temu-takuu?  Niin pitää kauppiaiden puheista ymmärtää, kun myydään kuparipannua heidän nimmareilla naurettavaan hintaan.

Olin kerran ostamassa kitaraa, ja huomasin yksityisellä myyjällä tarjolla olevan kiinalaisen akustisen kitaran. Sen hinta oli mielestäni poikkeuksellisen korkea kiinalaiseksi ja siksi kiinnostuin siitä. Myyjä kertoi Kiinan olevan niin suuri maa, että siellä on aivan varmasti myös hyviä kitaramestareita. Uskoin häntä.  Soitin oli aivan kaikin puolin laatutuote.

Mikä siis kauppiaita Temussa huolettaa? Ei kauppiasta huoleta meidän terveytemme tai  kiinalainen Temu-laatu saati takuiden puute, vaan kauppiasta huolettaa oman kassan kuivuminen. Kun Temu lennättää tuotteet Kiinasta suoraan kuluttajan pöydälle ilman välikäsien kustannuksia, alkaa hirvittää omien saranoiden kuivuminen ja öljyläikkien väheneminen oman kaupan parkkipaikalta. Eikä kauppiasta huoleta rahtilentokoneiden saasteetkaan, kun samoilla koneilla kulkevat heidän omienkin varastojensa sisäänvetotuotteet.

Jokainen älykäs ihminen ymmärtää hinnan ja laadun yhteyden.  Alhaisessa hinnassa saattaa joskus piillä riski, mutta ei halpuus aina merkitse huonoa laatua. Suomalaiset päivittäistavarakaupat halpuuttavat hintoja viikko viikon perään eivätkä silti ole huolissaan tuotteidensa laadusta.

Halvalla saa huonoakin, mutta usein kalliilla ei saa edes hyvää palvelua saati kelpo tuotetta. Siksi myös suomalaisten kauppiaiden on syytä ajoissa ottaa oppia kiinalaisesta Temusta.  Se muistuttaa asiakastaan joka päivä piilevistä tarpeista ja vakavista arkielämän puutteista. Joku sanoo sitä aggressiiviseksi markkinoinniksi. Minä sanon sitä sekä älyn että tekoälyn helläksi kuristusotteeksi, jonka tunnen myös oman ohuen kaulani ympärillä.

Jälkikirjoitus: Kun miljonääri ostaa huvipurren, pelastaako se maailman? (Lue enemmän kuin tuohon lauseeseen on kirjoitettu!)

Nivala-lehden lähikolumni: Hannu Hartikainen

Ei kommentteja: